Door Tara Troch

Alexander Alonso: “Het zorgsysteem moet hertekend worden.”

Elke seconde worden er in België meer dan 30 producten van BD gebruikt. De impact van één van ’s werelds grootste medtech bedrijven is groot, misschien wel groter dan we denken. En Alexander, General Manager Benelux, leidt hierin met een heldere visie en een hart voor zorg.

Achter de omvangrijke organisatie die BD is, schuilt ook een persoonlijk verhaal. Alexander combineert strategisch inzicht met een sterk moreel kompas en een oprechte betrokkenheid bij mens en maatschappij. Hij staat dus niet alleen aan het roer van een complex bedrijf, maar vooral in dienst van een betere zorg voor iedereen.

 

Hoe zie je de rol van medtech evolueren in het huidige zorglandschap? 

“Medtech is één van de grootste drijvende krachten in de transformatie van de zorg. Die transformatie gaat snel en is noodzakelijk. Zonder medische technologie is die omwenteling gewoonweg onmogelijk. Je hebt AI-gedreven technologieën, software- en hardware-oplossingen nodig om processen veiliger en efficiënter te maken. Dit alles is essentieel om een duurzame zorgstructuur op te bouwen voor de toekomst.” 

Merk je nog iets van de nasleep van de pandemie? Of is dat hoofdstuk afgesloten? 

“De pandemie was vooral een absolute wake-up call. Ze heeft getoond dat aanpassing en verandering wél mogelijk zijn. Zaken zoals de registratie van medtech-producten of de ontwikkeling van zelftesten gebeurden plots razendsnel. Tegelijk zitten we nu in een volatiele omgeving, met geopolitieke spanningen en supply chain-problemen. Dat vraagt een blijvend aanpassingsvermogen en een enorme flexibiliteit.” 

Innovatie kan hierin niet anders dan essentieel zijn? 

“Klopt. En voor ons draait innovatie niet enkel om een product. Je kan een innovatief product hebben, maar als dit in een inefficiënt proces terechtkomt bereik je niets. Daarom willen wij partner zijn van A tot Z: we analyseren processen en brengen daar de nodige verandering. Dat zorgt voor betere uitkomsten, minder fouten en lagere kosten. In Europa ondervindt bijvoorbeeld één op de tien patiënten een safety-incident, waardoor 15% van de totale ziekenhuisuitgaven en activiteiten naar het oplossen ervan moet gaan. Ongeveer de helft daarvan is vermijdbaar.” 

Kan je een concreet voorbeeld geven van innovaties? 

“Een mooi voorbeeld is hoe wij medicatiebeheer aanpakken binnen apotheken. Van voorschrift tot toediening zorgen wij, via geautomatiseerde robots, software en educatie, voor een gestroomlijnd en veilig proces. Vroeger scande een apotheker manueel alle dozen. Nu gebeurt dat volledig automatisch. Alles is traceerbaar, tot op lotnummerniveau. Zo besparen we tijd én verhogen we de veiligheid.” 

“In Europa ondervindt één op de tien patiënten een safety-incident, waardoor 15% van de totale ziekenhuisuitgaven en activiteiten naar het oplossen ervan moet gaan.”

Alexander Alonso • ©Gregory Van Gansen

En zit die innovatie ook intern
bij BD ingebakken? 

“Absoluut. Innovatie zit in onze cultuur. We stimuleren een growth mindset, en luisteren actief naar zorgverleners, beleidsmakers en ziekenhuisdirecteurs. Op basis daarvan bouwen we aan sterke partnerships en ontwikkelen we oplossingen die echt een verschil maken.” 

Hoe spelen jullie in op een
preventief zorgbeleid? 

“Wij maken een onderscheid in primaire en tertiaire preventie. Bij tertiaire preventie zetten we in op infectiepreventie en het vermijden van medicatiefouten. Bij primaire preventie zien we nog enorme kansen in België. Een prachtig voorbeeld is het HPV-moleculair screeningprogramma (humaan papillomavirus). Dankzij zelfafname sets kunnen vrouwen thuis een staal nemen en opsturen naar het labo, wat minder invasief maar even accuraat is als een klassiek uitstrijkje. Nederland hanteert deze aanpak al.” 

 

Is die technologische vooruitgang wel verzoenbaar met klinische toepasbaarheid? 

“Ja, technologie gaat de handen in de zorg niet vervangen, maar wél verlichten. In andere sectoren, zoals de auto-industrie, is automatisering extreem ingebed. In de zorg blijft menselijke interactie cruciaal. Technologie helpt om processen efficiënter te maken, fouten te vermijden en zorgmedewerkers te ontlasten. Zo kunnen zij zich focussen op wat echt telt: de patiënt.” 

Dus het personeelstekort aanpakken met technologie is iets te hoog gegrepen? 

“Kijk, in België is er voldoende opgeleid personeel, maar zijn er toch veel openstaande vacatures. Tegen 2030 zullen er in Europa meer dan 4 miljoen openstaande zorgposities zijn. Technologie kan hierbij het werk verlichten, processen automatiseren, meer complexe thuiszorg mogelijk maken en uiteindelijk de aantrekkelijkheid van het beroep verhogen. Dat zal dus cruciaal zijn om burn-out en zorguitstel te vermijden.” 

En over de interoperabiliteit van systemen moeten we ons geen zorgen maken?  

“Er is inderdaad een wildgroei aan IT-oplossingen ontstaan. Alles moet met elkaar kunnen praten. Dat is vandaag de grootste uitdaging. Bij BD investeren we enorm in IT-gedreven oplossingen, maar ook in partnerships met start-ups en scale-ups. Zo kunnen we snel hiaten invullen en geïntegreerde end-to-end oplossingen bieden.”  

Die veilig zijn…? 

“Uiteraard, een ethische cultuur is topprioriteit. Dat begint bij design, waar we privacy en veiligheid al inbouwen. Daarna komt het gebruik: we trainen onze medewerkers, maken hen bewust van risico’s en zorgen voor feedback loops. We hanteren strenge policies, gebaseerd op onder meer het NIST AI Risk Management Framework en de Europese AI Act, en we werken enkel met partners die onze standaarden delen. Maar data is en blijft de grootste added value in de zorg. Mits correct geanalyseerd, kan ze helpen bij preventie, diagnoses, efficiëntie.”  

Hoe kijk je naar de rol van beleid en wetgeving? 

“Het zorgsysteem moet volledig hertekend worden. Er zijn al stappen gezet in de juiste richting, maar ik geloof dat we een disruptieve tsunami nodig hebben, in de positieve zin weliswaar. Met de juiste mensen en tools kunnen we dit aan. Er is dringend nood aan accountability en daadkracht, want momenteel maak ik me oprecht zorgen over welke zorg mijn zoontje binnen zes of zeven jaar zal krijgen.” 

Hoe zullen we de grootste impact creëren in de sector? 

“Door dialoog. Naast elkaar zitten, niet tegenover elkaar. De industrie moet niet enkel een commerciële partner zijn, maar ook en vooral een consultant die oplossingen aanreikt op basis van ervaring. Luisteren is hierbij essentieel. Enkel zo kunnen we samen bouwen aan een duurzame, efficiënte en toekomstgerichte zorg.” 

 

Alexander Alonso • ©Gregory Van Gansen

🧠 Wist-je-dat…?

Wat was jouw kleine jongensdroom?

“Moest ik de klok kunnen terugdraaien, zou ik me meer op topsport gefocust hebben. Ik doe nu competitie wielrennen, en ik ben ook ploegleider als ik zelf niet op de fiets zit. Een passie die uit de hand aan het lopen is, maar die wel als hobby gestart is. Ik vind topsport een fantastische wereld, maar daar moet je 200% voor leven.”

juni 18, 2025
door Tara Troch
Vorig artikel
Volgend artikel