Van bucketlist tot realiteit Waar begint jouw volgende avontuur?
Dromen over reizen is één ding, maar ze werkelijkheid maken? Dat is waar het avontuur écht begint. Misschien lonken de gletsjers en azuurblauwe meren van Patagonië wel, of de eeuwenoude tempelcomplexen in Azië. Of zie je jezelf eerder ronddwalen in kleine Kroatische vissersdorpjes? De wereld wacht op je, waar ga jij naartoe?
Reizen kreeg bij de Romeinen een geheel nieuwe betekenis. Waar eerdere beschavingen voornamelijk reisden uit noodzaak of om op ontdekkingstocht te gaan, trokken de Romeinen eropuit voor hun plezier. Dankzij hun uitgebreide wegennetwerk konden burgers, handelaren en zelfs toeristen veilig en efficiënt door het immense rijk trekken. De elite maakte graag lange reizen naar luxueuze villa’s aan de Middellandse Zee of historische steden als Athene en Alexandrië om cultuur en kennis op te snuiven. Zo legden de Romeinen, met hun liefde voor ontdekking en ontspanning, de basis voor het moderne toerisme.
“Vandaag is reizen echter een noodzaak geworden”, vertelt Martine Dewispelaere, directielid bij de Selectair groep. Als Managing Director bij Selectair Travelscape en Essential Greece weet ze als geen ander waar mensen naar op zoek zijn. “Reizen is een manier om te kunnen ontsnappen aan de dagelijkse sleur, om nieuwe culturen te ontdekken en het gejaagde leven dat we leiden even achterwege te laten.” Hoewel de reden om te reizen veelal eenduidig is, kunnen we die lijn niet doortrekken naar het soort reizen dat mensen maken. “Je zal altijd verschillende types reizigers hebben”, gaat Martine verder. “De ene persoon is de andere niet. De interesses variëren dus tussen zonvakanties, natuur, cultuur, avontuur en citytrips. Wat we wel zien is dat men meer doordacht een reis kiest, waarbij ook meer aandacht is voor meer kleinschalige accommodaties en contact met de lokale bevolking en cultuur.”
A way of life
Heel wat mensen leven echt toe naar die paar weken per jaar om even helemaal niets te moeten maar alles te mogen. “Dat merken we onder meer aan het feit dat veel mensen steeds vroeger boeken. Zo hebben ze al iets om naar uit te kijken.” Al is dat niet de enige reden, verduidelijkt Martine. “Ook de prijs is van belang. We kunnen niet ontkennen dat de prijzen in de sector de afgelopen jaren gestegen zijn, en dus kan de vroegboekkorting de doorslaggevende factor zijn om al op tijd te boeken. Je zal nog steeds een bepaalde groep hebben die de kat liever uit de boom kijkt en wacht op een last-minute, maar steeds vaker komen ze bedrogen uit. Daarbovenop komt dat je, als je vroeg boekt, meer keuze hebt in kamers, ligging, accommodatie en meer. Een groot voordeel dus.”
Dat reizen niet enkel een moment van ontspanning kan zijn maar werkelijk een levensstijl, bewijst Sam Van den Haute. Met zijn reisblog en gelijknamige Instagram account CheckOutSam, neemt hij zijn volgers mee op een werelds avontuur. Wat begon als een theateropleiding in Los Angeles, mondde uit in een reis die ondertussen al zo’n 13 jaar duurt. “Tijdens mijn eerste avontuur in LA, maakte ik websites om mijn uitstappen te bekostigen. Het is pas toen mijn broer me aanraadde om een reisblog te starten en zelfs tijdens COVID, dat alles in een stroomversnelling kwam. Van LA ging het naar Thailand, Cambodja, Australië… om nu uiteindelijk volledig als digital nomad de blog en social media te onderhouden. Ik schrijf dan ook niet zomaar wat updates over mezelf, maar geef de lezers handige en praktische info om hun volgende reis te plannen.”
Voor Sam is het duidelijk: reizen is een levensstijl die je geest verruimt. “Mensen hebben vaak over alles een mening, of zien het leven somber in. Als ik op mijn reizen de lokale bevolking opzoek en echt diep het land in duik, zie ik dat het echt nog veel erger kan zijn. Die andere kijk op de wereld, is voor mij één van de mooiste aspecten aan het reizen.”

“Laat je niet alleen maar leiden door anderen, maar vorm bovenal je eigen mening.”
The Instagram effect
Alvorens je volgende reis te plannen, is het altijd goed om inspiratie op te doen. Dat kan via reisblogs zoals die van CheckOutSam, of via professionals als Martine. Want waar die laatste nog voor wil behoeden, is het fameuze Instagram effect. “Dat merken we voornamelijk op bij jongere mensen of gezinnen met tieners. Zij zien dan een prachtig verblijf of locatie op een foto op Instagram, en willen hier dan ook graag naartoe. Maar vaak zijn dat toch wel duurdere bestemmingen, of geeft de foto niet meteen de realiteit weer van de omgeving. Social media is heel belangrijk, maar het beste is toch om je vooraf degelijk te informeren.”
Ook Sam volgt hierin, en spoort aan om je goed te informeren en te praten met mensen die veel reizen. “Zij kunnen dan advies geven over bepaalde bestemmingen, of best practices meegeven.” Al vindt hij ook dat je uiteindelijk vooral een go with the flow-mentaliteit moet hebben. “Laat je niet alleen maar leiden door anderen, maar vorm bovenal je eigen mening. Zo liet ik me jaren geleden ook inpraten dat Brazilië een super gevaarlijk land zou zijn, waar veel criminaliteit is. Maar zelf heb ik hier in totaal een jaar gewoond en ik heb niets meegemaakt. Het is nu zelfs één van mijn favoriete bestemmingen. Uiteraard ben ik wel voorzichtig en let ik goed op mijn spullen, maar dat zijn dan die best practices die je kan meenemen.”
Zowel Martine als Sam besluiten dat je uiteindelijk gewoon je hart en je gevoel moet volgen, want dat de wereld zo veel moois te bieden heeft, als je maar goed genoeg rondkijkt. Staan jouw koffers al klaar?

*Welke reiziger ben jij?
Ben jij een ontdekkingsreiziger in hart en nieren, snuif je graag cultuur op of zoek je eerder naar rust en ontspanning? En naar waar zou je volgende reis dan best zijn? Doe de quiz en ontdek welk reispersona bij jou past, en laat je inspireren voor een onvergetelijk avontuur!