De mooiste zomers beleef je gewoon in eigen buurt
De zomer doet iets magisch met onze steden en buurten. Terrassen stromen vol, pleinen worden speelparadijzen en straten veranderen in levendige ontmoetingsplekken. Ook bij ons wordt dat zomerse straatleven de laatste jaren alsmaar populairder.
Zodra de zon zich laat zien, verhuist het leven bijna vanzelf naar buiten. Stoelen worden op het voetpad geplaatst, kinderen spelen op pleinen en buren blijven lekker hangen voor nog een praatje. Steeds meer mensen merken dat je voor een zalige zomer helemaal niet ver weg hoeft te gaan. Soms begint vakantie zelfs gewoon in je eigen straat.
Ontmoeten en gezien worden
Volgens Stadsmakers Hoboken, een organisatie die buurtinitiatieven en zomeractiviteiten ondersteunt, is die ‘verhuis’ naar buiten elk jaar opnieuw voelbaar. “Zodra de zon zich wat vaker laat zien, merken we dat het leven in Hoboken meer en meer naar buiten verschuift”, vertelt schepen Betty Van Dyck. “Mensen zetten een stoel voor de deur en de kinderen gaan spelen op het plein of in het park. Samen buiten zijn zorgt vanzelf voor leuke ontmoetingen. Zelfs een kort gesprek op straat geeft mensen het gevoel gezien te worden.”
Dat die kleine momenten heel veel kunnen teweegbrengen, bevestigt schepen Sibel Gyuler. “Eens je met iemand gesproken hebt, wordt de drempel een pak kleiner om opnieuw contact te maken. Daarom werken speelstraten, buurtfeesten en kleine evenementen zo verbindend. Je hoeft niets speciaals te doen of te organiseren; gewoon aanwezig zijn is vaak al meer dan genoeg.”
Opvallend is dat steeds meer mensen hun vakantiegevoel bewust wat dichter bij huis zoeken. Niet alleen omdat reizen duurder wordt, maar ook omdat het leven in de buurt zoveel te bieden heeft. “Voor veel gezinnen is weggaan financieel niet vanzelfsprekend”, klinkt het bij Stadsmakers Hoboken. “Maar zelfs voor mensen die wel op reis gaan, is de zomer vaak lang. Het is fijn om tussendoor dan ook je buren te ontmoeten en samen te ontspannen dicht bij huis.”
Eén gezellige straat zet vaak meteen de toon voor de rest van de buurt, zien ze in Hoboken. Elk jaar komen er nieuwe bewoners bij die zelf iets op poten zetten, van picknicks tot spelletjesnamiddagen. En dat hoeft helemaal niet groots te zijn. “De succesvolste initiatieven zijn vaak de eenvoudigste, zoals wat stoepkrijt, een tafel met lekkere hapjes en een paar stoelen op straat”, zegt Van Dyck. “Met een klein groepje enthousiaste trekkers kom je al heel ver. De rest volgt vanzelf.” Kinderen spelen daarin een sleutelrol. “Zij zijn het cement van de buurt”, zegt Gyuler. “Ze spelen samen, hun ouders blijven hangen en zo ontstaan spontaan gesprekken. Een buurt waar kinderen buiten spelen, is er bijna automatisch één waar ook volwassenen elkaar vinden.”
“Kinderen zijn het cement van de buurt. Ze spelen samen, ouders blijven hangen en zo ontstaan spontaan gesprekken”
Volop genieten zonder grote plannen
Niet alleen gezinnen met kinderen voelen die zomerse vibe. Ook jonge stadsbewoners, zoals Rosanne Beeckman (27), kiezen er bewust voor om in de zomer thuis te blijven. Voor haar voelt dat als vakantie. “In eigen land blijven is voor mij de perfecte mix van rust, vrijheid en kwaliteit”, vertelt ze. “Reizen in de piekperiodes is duur en druk, dus mijn partner en ik plannen onze trips liever op rustigere momenten in het jaar. We hebben nog geen kinderen, dus die flexibiliteit hebben we gelukkig. In de zomer voelt de stad leeg en ontspannen. Het is gezelliger op de terrassen en er is gewoon meer ademruimte.”
Volgens Rosanne vertraagt het leven in juli vanzelf. Het werkritme wordt rustiger, lunches duren langer en spontane plannen dienen zich sneller aan. “Na het werk trek ik er graag nog even op uit voor een wandeling, ga ik buiten sporten of nodig ik vrienden uit. In het weekend ga ik naar de markt, picknicken in het park, maak ik fietstochten of haal ik een ijsje. Het zijn misschien geen spectaculaire plannen, maar ik geniet er des te meer van”, vertelt ze. Haar zomer speelt zich vooral af in haar thuisstad Antwerpen, een stad die volgens haar in de zomer net dat tikkeltje extra bruist. “Er zijn festivals, afterworks, straatfeesten, culturele events… Soms ga ik ook naar andere steden zoals Gent, maar ’s avonds kruip ik gewoon in mij eigen bed. Dat is pure luxe.”
Dichterbij dan je denkt
Rosanne merkt dat sociale media ons vaak willen doen geloven dat vakantie ver weg moet zijn. “Exotische reizen worden voorgesteld als hét zomerideaal, terwijl sfeer en beleving ook gewoon hier te vinden zijn. Ik vind dat we gerust wat trotser mogen zijn op onze ‘Belgian Summer’. Het bijzondere ligt vaak dichterbij dan we denken.” Daar sluiten de Stadsmakers zich volmondig bij aan. “Dankzij zomerstraten, buurtfeesten en lokale initiatieven wordt ontspanning toegankelijk voor iedereen. Het wordt voor mensen georganiseerd. Je hoeft niet alles zelf te plannen. Het is een laagdrempelige manier om buiten te komen, sociaal te zijn en te genieten”, zeggen ze.
Wat zouden ze zeggen tegen mensen die twijfelen om zelf iets op poten te zetten? “Geef het een kans. Spreek je buren aan. Je zal versteld staan hoeveel mensen zin hebben om mee te doen zodra iemand het initiatief neemt. Een klein idee kan een hele straat dichter bij elkaar brengen.” Rosanne beaamt dat helemaal. “Blijf deze zomer eens bewust thuis. Je zal je niet vervelen, want er is zoveel te doen. Ontdek nieuwe plekken in eigen land, ga naar lokale events en geniet van het relaxte straatleven. Veel activiteiten zijn zelfs gratis. We hebben het hier echt goed.” •••