IT

Is generatieve AI écht de gamechanger voor de bedrijfswereld?

juni 16, 2025
door Hannes Dedeurwaerder

Dat generatieve AI de (Belgische) bedrijfswereld in hoog tempo helpt groeien en vernieuwen, staat buiten kijf: dat gaat van geautomatiseerde klantenservice tot contentcreatie. Maar is het ook disruptieve technologie die bedrijven radicaal op hun grondvesten doet daveren?

GenAI mag voor alle duidelijkheid niet gelijkgesteld worden aan artificiële intelligentie: waar die laatste op alle vormen van machine learning en slimme automatisering slaat, is GenAI specifiek gefocust op het genereren van nieuwe content (tekst, afbeeldingen, video’s, muziek…). Dat schept opportuniteiten, maar ook uitdagingen: bijvoorbeeld rond privacy, regelgeving en de betrouwbaarheid van de gegenereerde content. De vraag is dus hoe bedrijven GenAI verantwoord en strategisch kunnen inzetten. Maar vooral: of het ook een gamechanger is?

Mathias Vermeulen, zaakvoerder van Winston Wolfe, is Learning & Development-specialist en (praktijkgericht) expert in AI en GenAI. “Als je bij elke nieuwe technologie roept dat het een gamechanger is, verliest het woord een beetje z’n kracht. Maar in dit geval is het er écht wel eentje. GenAI heeft de potentie om het werk van zowat elke professional én de werking van elke organisatie grondig te hertekenen. Wat vandaag nog vernieuwend aanvoelt, wordt straks gewoon de norm. En het tempo waarmee deze technologie zich ontwikkelt, is niet bij te houden. We zitten op een sneltrein waarvan niemand precies weet waar de eindhalte ligt, maar uitstappen lijkt mij alvast geen optie.”

Korte en lange termijn

Carine Lucas, Cluster Leader IT & Digital Transformation bij Agoria, beaamt, zij het met een kanttekening. “Bij technologische innovatie hebben we zoiets als Amara’s law: mensen overschatten wat een nieuwe technologie op korte termijn zal betekenen en onderschatten wat die op lange termijn gaat betekenen. Op het moment dat ChatGPT uitkwam, dacht iedereen meteen dat we binnen de twee jaar geen vertalers, software engineers en marketing agencies meer zouden hebben. Dat blijkt niet zo te zijn en dat zal ook niet zo zijn. En ja, GenAI heeft vandaag een enorme impact op heel veel sectoren, maar als échte gamechanger zie ik het voorlopig niet, om de eenvoudige reden dat het geen zogenaamde killer app heeft: toen Excel werd gelanceerd, was dat dé reden om je een computer aan te schaffen. GenAI heeft niet zo één must-have applicatie die alles gaat veranderen, maar zorgt voor een waaier van kleinere verbeteringen op allerlei domeinen.”

 

White collar jobs

Vandaag is GenAI op veel verschillende punten in de organisatie inzetbaar, door verschillende profielen: softwareontwikkelaars en -programmeurs, vertalers, customer service, accountancy… “Vooral de white collar jobs krijgen nu de grootste boost – of schok, afhankelijk van hoe je het bekijkt”, licht Mathias Vermeulen toe. “Denk aan consultancy, juridische dienstverlening, IT, media, marketing en natuurlijk HR. AI op zich is niks nieuws – dat zit al jaren in fabrieken en logistiek – maar generatieve AI zorgt nu voor een versnelling bij kenniswerkers. Bovendien is het niet alleen inzetbaar door de grote jongens: kmo’s kunnen hier net zoveel – of zelfs méér – voordeel uit halen. Denk aan automatisering van repetitieve taken, efficiënter klantcontact, of sneller content maken zonder dat je een heel team nodig hebt. Het mooie is: de tools zijn vaak laagdrempelig en relatief goedkoop, dus het speelveld wordt wat gelijker. Mits je er slim mee omgaat, natuurlijk. En werkt met de betalende versies van de applicaties.”

Tot slot willen we weten of bedrijven ook wakker liggen van de risico’s die met GenAI gepaard gaan. “Ik denk het wel”, aldus Carine Lucas. “Niet alleen van wettelijke kwesties als GDPR, maar ook van de sensibilisering van hun medewerkers om geen bedrijfskritische of belangrijke infodocumenten in een gratis tool te gaan uploaden, of om de gegenereerde content blind te vertrouwen.”

“Ethan Mollick zei het in dat opzicht mooi”, besluit Vermeulen. “Be the human in the loop. Laat je expertise niet verslonzen, want je blijft nodig. Jij bent degene die context, nuance, een kritische blik en ethiek brengt.
AI mag dan slim zijn, maar jij bent verantwoordelijk.”

Vorig artikel
Volgend artikel