50plus

Smart technologie: slimme zet?

september 4, 2024
door Kim Beerts

SLIM HUIS

Daniël Van Dessel, LOXONE 

WAAROVER GAAT HET?

“Een smart home – een woning vol slimme technologie – maakt het leven eenvoudiger, comfortabeler en energie-efficiënter. De technologie kan toegepast worden van A tot Z: van uw audio-installatie tot uw zonwering. Zo’n Smart Home biedt tal van voordelen: slimme verlichting, die automatisch aan- of uitgaat, maakt uw huis bijvoorbeeld veiliger en doet ook uw energiekosten dalen. Een klimaatbeheersingssysteem dat de temperatuur en luchtvochtigheid optimaal regelt, zorgt dan weer voor een aangename en gezonde leefomgeving, terwijl slimme zorgtechnologieën die aan passieve controle en leefstijlmonitoring doen voor meer veiligheid en gemoedsrust zorgen.” 

WAT RAADT U AAN?

“Zeker in oudere woningen, waar in de zomer de kans op oververhitting bestaat, is een optimale klimaatcontrole geen overbodige luxe. Door stelventielen, raam- en deurcontacten en de aansturing van de externe zonwering te combineren met een drukknop die de temperatuur, de luchtvochtigheid en het CO2-gehalte meet, hebt u al een mooie vorm van automatisering. Ook een aanrader: een slim beveiligingssysteem. Niet alleen om inbraken te voorkomen, maar ook om automatisch hulp in te roepen bij noodsituaties zoals rookontwikkeling of valincidenten. Om te evolueren naar een zorgwoning kan dat dan nog uitgebreid worden met een slim polsbandje of een paniekknop.” 

WAAR LETTEN WE BEST OP?

“Wie een smart home-systeem aanschaft, heeft best oog voor de gebruiksvriendelijkheid ervan. Moet het systeem geïnstalleerd worden in een bestaande woning? Check dan of er geen ingrijpende kap- of breekwerken nodig zijn. Vermijd complexe systemen die te veel overbodige functies aanbieden. Ga voor een eenvoudige, betrouwbare totaaloplossing van een-en-dezelfde fabrikant, dat zal achteraf het leven heel wat gemakkelijker en comfortabeler maken. Test vooraf ook of het systeem zich vlot laat bedienen en of de instructies helder en verstaanbaar zijn. Bij Loxone hebben we niet voor niets een demo-woning waar onze klanten alle functionaliteiten al eens kunnen uitproberen.” 

 

VOICE ASSISTANT

Leen Vertessen, BEEGO 

WAAROVER GAAT HET?

“De meesten hoorden al weleens over Siri, Google Nest of Alexa. Via deze digitale assistenten kunt u communiceren met uw computer, voice commands geven om een slim toestel te bedienen, of een tekst op een scherm laten voorlezen. Beego stuurt regelmatig zijn IT-studenten naar klanten die hulp nodig hebben bij de installatie van spraaktechnologie. We merken dat zeker mensen met een beperkt zicht, een verminderde mobiliteit of een slechte motoriek er baat bij hebben om apparaten met hun stem in plaats van met hun handen te bedienen, maar ook voor alle anderen is het vaak gewoon eenvoudiger om iets aan de virtuele assistent te vragen dan om het zelf te moeten uitzoeken.” 

WAT RAADT U AAN?

“Zie het als een digitale butler die het dagelijkse leven makkelijker maakt. Hebt u veel aan uw hoofd of bent u wat vergeetachtig? Dan kan uw virtuele assistent u herinneren aan uw afspraken of u verwittigen wanneer u uw medicatie moet innemen. U kan uw virtuele assistent ook vragen om iets aan uw digitale boodschappenlijstje toe te voegen zodra u eraan denkt. Bent u minder mobiel? Laat uw digitale butler dan de lichten doven, de radio opzetten of de voordeur vergrendelen. Wees wel duidelijk met uw instructies: zegt u ‘Zet muziek op’? Dan kiest de assistent zelf welk nummer hij afspeelt en met welk programma hij dat doet. Zeg dus liever: ‘Open Spotify en speel ‘The Beatles’.” 

WAAR LETTEN WE BEST OP?

“Hoewel de meeste virtuele assistenten intussen allemaal Nederlands spreken, checkt u vooraf toch best even de taalinstellingen om helemaal zeker te zijn. Nog een belangrijk aandachtspunt zijn de privacy-instellingen. De toepassing wordt meestal geactiveerd via een activeringswoord zoals ‘Hey Google’ of ‘Hey Siri’. Dat betekent dat het apparaat steeds meeluistert tot het die woorden hoort. Het neemt niet alles de hele tijd op, maar wat vaak wél wordt opgenomen is het gesprek dat u met de virtuele assistent voert. Die data worden gebruikt om de spraaktechnologie te verbeteren. U kunt uw virtuele assistent altijd vragen welke data hij precies bijhoudt en die laten verwijderen.” 

 

TELE-HEALTH

Jan Van Wijnendaele, DOKTR 

WAAROVER GAAT HET?

“Met de Doktr-app – een initiatief van Proximus, CM en Solidaris – kan u, via uw smartphone, een erkende Belgische zorgverlener op afstand raadplegen. Zo geniet u van snel kwalitatief advies van huisartsen en binnenkort ook psychologen. Hiermee verhogen we de toegankelijkheid van de zorg, aangezien momenteel 75% van de huisartsen een volledige of gedeeltelijke patiëntenstop heeft, en de wachttijden voor een consultatie in sommige gemeenten kunnen oplopen tot meerdere weken. Een voordeel voor minder mobiele ouderen is dan weer dat ze zich niet moeten verplaatsen voor een medische opvolging, en wie in het buitenland overwintert, kan steeds rekenen op een zorgverlener die zijn taal spreekt.” 

WAT RAADT U AAN?

“Niet alle vragen kunnen vanop afstand behandeld worden. Voor ‘eenvoudige’ klachten zoals een verkoudheid zonder koorts, dermatologische problemen, de bespreking van testresultaten, … raadt ons netwerk van artsen en Domus Medica telegeneeskunde aan. De app is ook een meerwaarde voor chronische zieken die zich via videoconsultaties gemakkelijker regelmatig visueel laten opvolgen. Ik breek ook graag een lans voor digitale raadplegingen rond psychische en/of sociale problemen. Zeker bij ouderen blijven mentale problemen en eenzaamheid nog te vaak onder de radar. Een videoconsultatie is dan niet alleen laagdrempelig, maar ook snel toegankelijk.” 

WAAR LETTEN WE BEST OP?

“Zorg op afstand is natuurlijk een aanvulling op de fysieke zorg én een vrijwillige keuze. Als u ervoor kiest, is het belangrijk dat u zich gerust voelt, zowel op medisch vlak als op het vlak van privacy. Bij Doktr laten we u daarom inloggen met itsme® en worden de berichten en gegevens die u met de zorgverlener uitwisselt binnen de 24 uur weer verwijderd. Het gesprek tussen u en de zorgverlener wordt ook grondig beveiligd. Om u medisch de beste zorgen te geven, werken we met triage-vragen die uw gezondheidstoestand in kaart brengen. Indien u een vervangarts spreekt, is er de mogelijkheid om een nota naar uw vaste huisarts te sturen. Zo wordt de continuïteit van de zorg steeds gegarandeerd.” 

 

Vorig artikel
Volgend artikel