De tijd waarin de vakantievierende 50-plusser resoluut voor bestemmingen als Benidorm, Mallorca of Tenerife kiest is lang voorbij. De reislust is niet verloren, maar de manier waarop we reizen verandert wel. Vandaag is reizen meer dan een manier om te ontsnappen aan de dagelijkse routine. We willen verrijkende ervaringen opdoen, andere culturen leren kennen, proeven van diverse keukens en nieuwe plekken ontdekken. Om het meeste te halen uit jouw reiservaring dit jaar, zien we een aantal trends opduiken die kunnen helpen om slimmer en avontuurlijker op reis te gaan. All aboard!
Dupebestemmingen
Santorini, Tokio, de Canarische Eilanden, Barcelona,… Het zijn slechts een aantal populaire bestemmingen die hoog op de bucketlist staan bij reizigers. De keerzijde hiervan? Massatoerisme, toenemende prijzen en overvolle straten. Om dus toch nog te kunnen genieten van een rustgevende vakantie, zien we een sterke opkomst van zogeheten ‘dupebestemmingen’. Dit zijn alternatieve locaties die dezelfde charme en bezienswaardigheden bieden als de meer bekende hotspots, zonder het bijbehorende prijskaartje. Ben jij klaar voor een authentieke reiservaring? Ruil de volgende keer deze populaire streken dan in voor verborgen pareltjes.
AI als slimme reisassistent
Een all inclusive vakantie of cruise boek je in één klik. Een meer avontuurlijke reis vraagt om voorbereiding en een goede planning. In plaats van uren te besteden aan het uitstippelen van je volgende trip, kan je nu ook beroep doen op verschillende AI-gestuurde platforms en applicaties die gepersonaliseerde reisroutes bieden en aanbevelingen doen op basis van je voorkeuren, interesses of eerdere reiservaringen. Een aantal onder hen kunnen zelfs realtime updates geven over vluchtwijzigingen, weeromstandigheden en lokale evenementen. Met een minimale inspanning beleef je dankzij Maya, Layla, Wonderplan en zelfs ChatGPT – om maar een aantal hulplijnen te noemen – de vakantie van jouw dromen.
Mixed generations vakanties
Een andere trend die de laatste jaren steeds meer aan populariteit wint, is de zogenaamde ‘multigeneratie vakantie’. Zoals de naam het zegt, zijn dit vakanties waarbij verschillende generaties uit één familie er samen op uit trekken. De belangrijkste redenen om hiervoor te kiezen? Enerzijds kan je zo kostbare tijd doorbrengen met de familie en samen warme herinneringen creëren die generaties lang meegaan. Anderzijds speelt ook het kostenplaatje een rol: de kosten van accommodaties en activiteiten kunnen verdeeld worden zodat een reis financieel draaglijker wordt. Maar de belangrijkste reden schuilt misschien wel in het drukke leven dat we vandaag leiden. Want touroperators zien vooral een stijging van reizende grootouders met hun kleinkinderen; dit om de tweede, voltijds werkende generatie wat te ontlasten.
Opkomende Europese bestemmingen
De vraag die we ons steeds meer stellen: moeten we altijd de halve wereld rondreizen om iets moois te zien? Hoewel verre reizen nog steeds in trek zijn, worden ook meer ‘ongewone’ bestemmingen gevonden door enthousiaste reizigers. Plaatsen als Ljubljana in Slovenië, Tbilisi in Georgië of het Nationaal Park Butrint in Albanië behoren (nog) niet tot de toeristische trekpleisters, maar bieden eveneens een unieke mix van geschiedenis, cultuur, ongerepte natuur & ontspanning. Bovendien zijn deze bestemmingen vaak betaalbaarder en bieden ze een authentiekere kijk op de lokale levensstijl. Waarop wacht je nog?
Ontdek meer...
-
Industrie Waterhergebruik in de industrie een noodzakelijke transitie voor de toekomst
-
Industrie Gouden kansen voor een groene toekomst
-
Industrie Herman Derache: ‘We moeten het innovatieklimaat blijven bevorderen, en risicobereidheid aanmoedigen’
-
Industrie Jolyce Demely: De noodzaak voor een ambitieus industrieel beleid
-
Industrie Hoe artificiële intelligentie de industrie vooruithelpt
-
Industrie Karla Basselier: Ecologie en economie gaan hand in hand, ook in textiel