HR-marketing, een essentiële hefboom
Om talenten aan te trekken en vooral op lange termijn te behouden, maken HR-afdelingen steeds vaker gebruik van marketingtechnieken. Deze aanpak verandert de rol van HR grondig en levert duidelijke resultaten op.
De tijd waarin human resources beperkt bleven tot een puur administratieve functie, is definitief voorbij. Tegenwoordig is HR-marketing een pijler van de algemene strategie van moderne bedrijven geworden.
De strijd om talent
Volgens een recent onderzoek van ManpowerGroup geeft 74% van de Belgische werkgevers aan dat ze moeite hebben om hun vacatures in te vullen. In een zeer concurrerende arbeidsmarkt zijn bedrijven enorm creatief om zich te onderscheiden. Dit begint bij de vacatures: “Om hun zichtbaarheid te maximaliseren, worden advertenties tegenwoordig verspreid op verschillende platforms zoals LinkedIn, Instagram en zelfs TikTok. De schrijfstijl weerspiegelt een marketingstrategie. De toon, soms heel informeel, wordt aangepast aan het gezochte profiel. Het doel: de beoogde kandidaten enthousiast maken om zich bij het team aan te sluiten!” meldt Samira Rozaine, HR-strategieconsultant en oprichtster van Rozaine Consulting. Om op te vallen, moet een bedrijf zich positioneren als een aantrekkelijke merknaam. Storytelling is bijvoorbeeld een veelgebruikte marketingtechniek in human resources. “Op de websites en sociale media van bedrijven lees je vaak getuigenissen van tevreden werknemers. Dit format maakt het mogelijk om het verhaal van het bedrijf en de functies op een boeiende manier te vertellen. Werknemers fungeren als ambassadeurs van het merk”, benadrukt Annick Janssen, People & Culture Director van Manpower BeLux.
Een sterke, authentieke bedrijfscultuur die aansluit bij de waarden van de werknemers is een krachtige hefboom voor het aantrekken en behouden van talent. Vandaag de dag is een hoog salaris niet meer voldoende om te verleiden. Generatie Y hecht vooral belang aan flexibele werktijden, de mogelijkheid om thuis te werken en toegang tot opleidingen. Dit zijn allemaal criteria die bedrijven naar voren moeten brengen tijdens het wervingsproces. “De rollen zijn omgedraaid: het gaat er niet alleen om dat de kandidaat zichzelf verkoopt aan de werkgever, maar ook dat het bedrijf hem of haar overtuigt om er te komen werken”, merkt Samira Rozaine op.
Om talenten aan te trekken en vooral op lange termijn te behouden, maken HR-afdelingen steeds vaker gebruik van marketingtechnieken. Deze aanpak verandert de rol van HR grondig en levert duidelijke resultaten op.
Een sneeuwbaleffect
Het is niet voldoende om goede kandidaten aan te nemen; je moet ze ook kunnen behouden. Een uitdaging die begint bij de onboarding. “In de verkoop zeggen we dat je nooit een tweede kans krijgt om een goede eerste indruk te maken. Dit gezegde geldt ook voor de verwelkoming van een nieuwe collega!” benadrukt Annick Janssen. “Daarna is het belangrijk dat HR zich goed bewust is van de specifieke behoeften van elke werknemer, om zo goed mogelijk aan hun verwachtingen te voldoen.” Samira Rozaine voegt toe: “Werven kost niet alleen geld, maar ook tijd en energie, vooral voor training en integratie in het team. Steeds meer bedrijven investeren in het welzijn van hun werknemers. Het is een opwaartse spiraal: gelukkige en stabiele werknemers versterken de prestaties van het bedrijf. Ze stralen een positief beeld uit naar buiten, wat op zijn beurt nieuw talent aantrekt. Het is geen simpele trend; ik ben ervan overtuigd dat HR-marketing zich in de toekomst verder zal ontwikkelen. Het is een noodzaak voor elk bedrijf dat wil gedijen in een steeds concurrerender omgeving.”