Lifestyle

Het geheim van het perfecte kerstcadeau

De feestdagen zijn het perfecte moment om je dierbaren wat extra in de watten te leggen. Een uniek geschenk kan dus niet ontbreken onder de boom. En wie denkt dat het bij cadeaus enkel gaat om ‘hoe groter hoe beter’, is goed mis. Want in een wereld waar alles steeds meer en masse geproduceerd wordt, verlangen we vooral naar iets persoonlijk en uniek.  

We zeggen vaak ‘het is de gedachte die telt’ als we een cadeau krijgen dat we niet meteen wensen. Maar is er dan wel veel denkwerk gestoken bij de aankoop van dat geschenk? Zou het niet leuker zijn als we kunnen zeggen ‘jij hebt echt aan mij gedacht’ als we een bijzonder cadeau krijgen?   

Iemand die doorheeft hoe fijn het is om een uniek en persoonlijk cadeau te krijgen, is Sofie Beeckman, oprichter van HOOB. Haar online conceptstore, die staat voor HOuse Of Belgium, brengt Belgische makers van interieuritems, juwelen en originele geschenken samen onder één dak. “Ik ben zelf een consument die graag origineel uit de hoek komt met cadeautjes. Ik sta er in onze vriendengroep dan ook om bekend als diegene die het voortouw neemt als er samengelegd moet worden voor een cadeau. Aangezien ik het zelf best tijdrovend en intensief vond om telkens dat nét iets origineler geschenk te vinden, is het idee ontstaan van HOOB.”  

Geschenken met verhalen 

We kunnen een onderscheid maken tussen twee typen consumenten: zij die iets goedkoper willen en de massa opzoeken, of zij die iets origineel zoeken en rekening houden met het verhaal achter de producent. Voor die laatste groep is het belangrijk om de waarde te kennen die een bedrijf of maker hecht aan het merk en productieproces. Het is net dat verhaal, het verhaal achter het product, dat het uniek maakt. Bij HOOB staan er ondertussen zo’n 30 ondernemers op de website, en allemaal hebben ze dat uniek verhaal. 

“Het verhaal van onze makers staat mee op de website”, zo vertelt Sofie Beeckman. “Dat vinden we belangrijk, want soms vergeten de mensen wat een product voor iemand betekent of wat voor werk voorafgaat aan het eindproduct. Een voorbeeld zijn de chocoladerepen van Holy Cow. Dat zijn 2 geweldige mensen uit Gent die een cacaobedrijf hebben in Indië waar ze verse cacaobonen van kleinschalige boeren fermenteren en drogen. Die laten ze dan naar België komen, om in hun atelier verder te verwerken tot chocolade. Dat is zo veel meer dan een gewone reep chocolade uit de supermarkt. Daar zit passie en pure ambacht in.” 

 

De opmars van gepersonaliseerde cadeaus

Dé cadeautrend van het afgelopen jaar, dat geschenken betekenisvol, uniek en milieuvriendelijk moeten zijn, zet zich ook verder door in onze keuzes voor het eindejaar. We zien dan ook, naast het belang van een uniek merkverhaal, een enorme stijging op de cadeaumarkt van gepersonaliseerde geschenken. Een Belgisch bedrijf dat hierin al 60 jaar gespecialiseerd is, is smartphoto. Op hun website bieden zij meer dan 500 personaliseerbare producten aan, een teken dat de vraag ernaar in stijgende lijn zit. “Wij kijken continu naar wat de behoeften zijn van onze klanten, en stemmen daar ons aanbod op af”, vertelt Sarah Goossens, Media & Influence Manager Belgium & France bij smartphoto. “Wij zijn begonnen als een traditionele analoge fotoservice, maar doorheen de decennia zijn we getransformeerd tot een complete aanbieder van gepersonaliseerde geschenken en fotoproducten.”

Waarom personaliseerbare (foto)cadeaus zo populair zijn vandaag, vragen we ons af. “Ik denk dat het mensen in staat stelt om hun creativiteit tot leven te brengen, en bijgevolg unieke en originele geschenken te creëren die speciale momenten vereeuwigen.”, legt Sarah uit. “Onze klanten willen unieke en betekenisvolle geschenken geven die speciaal voor de ontvanger gemaakt zijn. Een cadeau dat niemand anders heeft én waar de schenker ook zelf aan gewerkt heeft. Dat kan toch tellen qua emotionele waarde en uniekheid.”

 

Cadeautoppers

Ook bij HOOB merken ze rond de feestdagen een enorme stijging in gepersonaliseerde cadeaus. “Een aantal van onze ondernemers bieden bijvoorbeeld geborduurde truien, badjassen en zakken aan, die het altijd zeer goed doen tijdens de feestdagen. Maar ook de sleutelhangers met naam of persoonlijke boodschap zijn enorm populair.” Voor smartphoto blijft de echte cadeautopper dan weer de fotomok. “Het blijft ons verbazen hoeveel er daarvan ieder jaar in december opnieuw over onze spreekwoordelijke toonbank gaan”, aldus Sarah Goossens. “Maar ook minder klassieke cadeautjes zoals geurkaarsen, fleecedekentjes en koekjestrommels met een foto erop doen het bijzonder goed.”

Die laatste merkt vooral op dat persoonlijke cadeaus en fotogeschenken de kracht hebben om herinneringen opnieuw tot leven te brengen. Hét ideale moment als je samen aan de kersttafel zit natuurlijk. “Ze zijn uniek, persoonlijk en brengen een gevoel van warmte, liefde en waardering over. Het geven van een gepersonaliseerd fotogeschenk laat zien dat je tijd en moeite gestoken hebt in het creëren van iets speciaals voor de ontvanger. Dit maakt het een waardevol cadeau dat een blijvende impact heeft.”

Waar wacht je dus nog op?

Let’s make Christmas last! 

december 10, 2024
door Tara Troch

Ontdek meer...

Vorig artikel
Volgend artikel