Gouden kansen voor een groene toekomst
De noodzaak voor meer duurzame oplossingen in de industrie is nog nooit zo urgent geweest. Wereldwijd is de industrie verantwoordelijk voor een vijfde van de CO2-uitstoot en voor meer dan een derde van het globaal energieverbruik. Gepaard met de toenemende milieubewustheid die er vandaag bestaat bij consumenten, ligt de weg dus open voor bedrijven die bereid zijn te investeren in nieuwe technologieën en samenwerkingen.
Afval anders bekeken
Amper 13% van het afval in de industrie wordt vandaag gerecycleerd, en dat terwijl dit onvermijdelijke bijproduct van industriële processen een waardevolle bron kan zijn. Denk maar aan het hergebruik van afvalwater, waste-to-energy oplossingen voor meer duurzame energie en recyclage van afval tot nieuwe grondstoffen. Wil je nog een stap verder gaan? Dan is het cradle-to-cradle principe misschien iets voor jou. In tegenstelling tot recyclage, is bij C2C sprake van 100% hergebruik. Producten worden dus zo ontworpen en geproduceerd dat de materialen oneindig opnieuw hergebruikt kunnen worden, zonder restafval en zonder kwaliteits- of waardeverlies. Toepassingen die niet alleen de milieu-impact verminderen, maar ook nieuwe inkomstenstromen kunnen creëren. Schrijf het dus op: recyclage en hergebruik van materialen zullen allesbepalend zijn voor de industrie van de toekomst.
Duurzaam transport
Transport is een van de grootste bijdragers aan de CO2-uitstoot in de industrie. Het is dus broodnodig om te kijken hoe we ook op logistiek vlak de ecologische voetafdruk kunnen verkleinen. Enerzijds zien we een positieve evolutie in de volgende generatie transportmiddelen, waarin vooral elektrificatie het voortouw neemt. Zelfs voor zwaar vrachtvervoer is elektrificatie geen verre droom meer, maar een snel evoluerende realiteit. Anderzijds kunnen ook slimme software voor routeoptimalisatie en het maximaliseren van laadvermogens, of real-time data bijdragen aan een groener logistiek proces. Bedrijven als DHL Global Forwarding helpen bijvoorbeeld met hun GoGreen-oplossingen om de uitstoot te verlagen en de efficiëntie van – al dan niet internationale – logistieke activiteiten te verhogen. Ieder bedrijf dat binnen hun supply chain dus te maken krijgt met lucht-, zee-, spoor- of wegvracht zal dan ook moeten investeren in nieuwe transporttechnologieën- en strategieën om hun milieu-impact te verminderen, operationele kosten te verlagen en te voldoen aan de steeds strenger wordende milieuregels.
Decarbonisatie van de (zware) industrie
Decarbonisatie, of het verminderen van koolstofdioxide-uitstoot, is een cruciale stap richting duurzaamheid in de industrie. De Europese klimaatwet stelt dat we tussen nu en 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% moeten verminderen, en dit om de EU tegen 2050 volledig klimaatneutraal te maken. Maar hoe komen we tot een nettonulindustrie? Hoe kunnen zware industrieën zoals de staal- en chemiesector, cementfabrieken en olieraffinaderijen deze doelstellingen behalen? Dat is de vraag die velen zich nu stellen, en waarop niet zomaar een pasklaar antwoord ligt. Decarbonisatie is geen eenvoudige taak, maar het inzetten van digitale oplossingen kan een eerste stap in de goede richting zijn. Op deze manier kunnen we niet enkel innovatie versnellen binnen complexe industriële omgevingen, maar bieden geconnecteerde digitale tools eveneens de mogelijkheid om in een bedrijf de kosten, kwaliteit, tijd en duurzaamheid te optimaliseren. Door industriële ecosystemen met elkaar te verbinden, creëren we de nodige transparantie tussen alle bronnen in de waardeketen – van leveranciers en distributeurs tot energieproducenten en recyclers – om uitwisselbare informatie om te zetten in praktijkgerichte oplossingen. Het beste voorbeeld hiervan zijn de zogenaamde Digital Twins, de virtuele representaties van reële bedrijfs- of productieomgevingen.
Samenwerken met duurzame leveranciers
Een duurzaamheidsstrategie is slechts zo sterk als de zwakste schakel in de toeleveringsketen. Door samen te werken met leveranciers die zich eveneens inzetten voor duurzaamheid kunnen bedrijven een grotere impact maken. Want hoe krachtig is het niet als jouw bedrijfsmodel niet alleen economisch duurzaam is, maar ook milieuverantwoord? Denk hierbij bijvoorbeeld aan samenwerkingen met partners die groene energie gebruiken, afval minimaliseren en recycleren of leveranciers die ethisch verantwoorde productieprocessen hanteren. Een mooi voorbeeld is het Sustainable Living Plan van Unilever, een van ’s werelds grootste multinationals in consumentengoederen. Het project zorgt niet enkel voor meer innovatie, maar voorziet ook in goede werkomstandigheden en samenwerkingen met leveranciers die duurzame landbouwpraktijken toepassen. Door samen te werken met partners die ook een positieve impact willen maken draag je dus niet enkel bij aan een groenere keten van begin tot eind, maar versterk je ook jouw imago of creëer je loyalere klanten.