Geven maakt gelukkig
Verschillende studies wijzen uit dat geven goed is voor je gezondheid. Niet enkel doe je goed voor de maatschappij en je medemens, je krijgt bijgevolg ook meer zelfwaardering en je wordt gelukkiger. Goede doelen helpen ons om samen de impact van geven te vergroten, en zo écht een verschil te maken. Ligt er voor hen dus ook een pakje onder je boom?
Uit cijfers van de FOD Financiën blijkt dat meer dan een miljoen Belgen vorig jaar een gift van minstens 40 euro aangegeven heeft op de belastingbrief. In totaal ging het om zo’n 350 miljoen euro aan giften, een recordbedrag volgens de statistieken. Het is dus goed gesteld met onze vrijgevigheid, en dat komt niet enkel door het fiscaal voordeel dat eraan vasthangt. We geven graag omdat we van de wereld een betere plek willen maken en het verschil kunnen maken voor mensen in nood.
Goed doel, goed gevoel
Tijdens de feestdagen denken we wat vaker aan het geluk van anderen. Daarom zien we vaak een stijging in het aantal acties voor goede doelen dat dan op poten gezet wordt, alsook in het aantal schenkingen bij de goede doelen zelf. Dat merkt ook Leen Bels, mede-zaakvoerder van Goodgift, op. “Tussen de 70 en 80 procent van onze bestellingen op jaarbasis vinden plaats in de periode december – januari. Zelf doen we op het einde van het jaar ook steeds een extra actie of sponsoring, zodat mensen hun weg in die periode naar ons vinden.”
Goodgift is een online platform waar je cadeaubonnen voor goede doelen kan bestellen en aankopen. Het idee kwam van drie vrienden die Goodgift als afstudeerproject lanceerden, waarna Leen Bels en haar man Nathan De Hert het platform in mei 2019 overnamen. Ondertussen vind je er meer dan 270 goede doelen verspreid over heel België, en er komen er wekelijks bij. Het volledige bedrag van een donatie wordt doorgestort naar het goede doel, en je kan zo dus een uniek cadeautje geven waar je heel wat mensen blij mee maakt. “Ons idee was altijd al om nutteloze cadeaus en aankopen te verminderen. Kan je deze vervangen met een donatie die zo veel mensen ten goede komt, helpen we de samenleving vooruit. We zien ondertussen dat heel wat mensen hun weg vinden naar onze website, en dit zowel als cadeautje met kerst, voor een verjaardag en zelfs aanvullend op de geboortelijst of huwelijkslijst. Want als je (bijna) alles al hebt, geef je het toch liever aan iemand die het echt nodig heeft?”
"Ons idee was altijd al om nutteloze cadeaus en aankopen te verminderen."
Grootschalige acties
Van collectebussen tot loopwedstrijden en concerten, acties voor goede doelen worden in alle vormen en groottes gelanceerd om goede doelen, en bijgevolg zij in nood, een hart onder de riem te steken. Eén van de meest gekende solidariteitsacties van ons land is De Warmste Week, een project van VRT dat dit jaar van 18 tot en met 24 december vanuit Brugge uitgezonden zal worden en ter plekke te beleven is. Het thema van dit jaar? Eenzaamheid. De jongste warme ambassadeur dit jaar? Dara Oguntubi, bekend van Therèse in Thuis en het TikTok-account van De Warmste Week. “Dit jaar mag ik ook meter zijn van het actiedorp. Dat wil zeggen dat ik alle mensen die acties ondernomen hebben mag ontvangen. Ik kijk er keihard naar uit om alle verhalen te horen van iedereen, en zo dicht bij iedereen te mogen staan die heeft bijgedragen.”
Ieder jaar neemt het aantal donaties en steunacties bij De Warmste Week toe. Dat wil zeggen dat we als mens steeds meer belang hechten aan teruggeven aan de maatschappij, maar ook zien dat goede doelen hier een cruciale rol in spelen. Van waar die toename telkens komt, hebben we het gissen naar. Maar Dara Oguntubi heeft zo haar idee: “Deze dagen krijgen we zo vaak slecht nieuws te zien, en dat voelt echt als een steen in je buik. Als we dan iets kunnen terugdoen voor de mensen naast ons, krijgen we een warm gevoel. Dan voelen mensen opnieuw verbondenheid, en hebben ze het gevoel iets bij te dragen aan de maatschappij. Of dat nu uit puur altruïsme of uit eigenbelang is maakt ook echt niet uit. Zolang je iets onderneemt, vanuit welke beweegreden ook, doe je op zijn minst iets.”
Warme oproep
De actie van De Warmste Week dit jaar loopt tegen eenzaamheid, en komt voort uit cijfers die aantoonden dat 1 op de 2 Vlamingen zich soms eenzaam voelen. In alle leeftijdscategorieën, ongeacht of je nu omgeven bent door een groot vangnet of niet. Om hier verandering in te brengen, is een goed doel steunen een eerste stap in de goede richting, maar we kunnen nog meer betekenen voor elkaar. “Geef elkaar voldoende erkenning”, aldus Dara Oguntubi. “Als iemand iets voor jou doet, laat dan merken dat je dit echt waardeert. Of geef iemand random op straat of in de supermarkt eens een complimentje, dit kan zo veel betekenen voor iemand en kost zo weinig moeite. We moeten elkaar in het algemeen ook meer durven aanspreken. Zoek contact op en praat met elkaar, weer er niet bang van.”
Initiatieven zoals De Warmste Week zijn belangrijk zodat mensen eraan herinnerd worden dat ze zelf ook iets kunnen ondernemen voor een goed doel. Dat vindt ook Leen Bels van Goodgift: “Mensen worden zich steeds meer bewust van het feit dat je ook op andere manieren een cadeau kan geven. En dankzij dit soort acties worden ook vaak taboes doorbroken en komen gesprekken op tafel te liggen over onderwerpen waaraan mensen hun steentje willen bijdragen. Ik zou dus zeggen: zoek je nog een cadeau en weet je niet wat kopen? Durf anders te denken en eruit te steken tussen de zovele cadeaus die iemand krijgt. Op die manier maak je steeds meer onderwerpen bespreekbaar en vinden meer mensen de weg naar meer solidariteit.”