Duurzaam consumeren betekent meer dan alleen minder kopen. Hoewel het zeker een belangrijk aspect is, gaat het veel verder dan dat. “Het draait om bewuste keuzes maken die de impact op het milieu en de samenleving minimaliseren”, verduidelijkt Liesbet Bombeke, Sustainability Manager bij e5. “We moedigen klanten aan om bewust te kopen: kies voor kwaliteit boven kwantiteit en investeer in hoogwaardige basisstukken die langer meegaan en over de seizoenen en trends heen een vaste waarde zijn in je garderobe.”
Ook bij Oxfam trekken ze volop de kar van bewustwording. Voor hen moet consumeren een zo min mogelijke negatieve impact hebben op het milieu en de mensenrechten. Daarom investeren ze sterk in fair trade, tweedehands en bio. Dat laatste is volgens Belinda Torres Leclercq, Media Coördinator bij Oxfam België, trouwens altijd beter voor het milieu. “Bio betekent puur natuur, zonder chemische toevoegingen. Het is beter voor de bodem, voor het gewas in kwestie en voor de gezondheid van de boeren én consumenten. Momenteel is 66% van de producten bij Oxfam al bio, maar we streven ernaar om tegen 2030 een 100% bio assortiment te hebben.”
Tweede leven
Dat deze twee organisaties, die ieder op hun manier impact creëren, elkaar vonden is dan ook geen toeval. Sinds 2002 zetten e5 en Oxfam zich samen in om kledij een tweede leven te geven. Voor e5 valt de zesmaandelijkse kledinginzamelactie die ze samen organiseren onder refive. “refive staat enerzijds voor de inzamelactie samen met Oxfam België, maar daarnaast is het ook de naam van ons duurzaamheidsprogramma gebaseerd op vijf pijlers: respect, reduce, reuse, recycle, refive”, aldus Liesbet Bombeke. “Deze boodschap zit verankerd in alle lagen van onze bedrijfsvoering, en maakt dat we onze impact als fashion retailer op de best mogelijke manier verlagen.” De actie heeft er sinds de start voor gezorgd dat zo’n 15 miljoen kg aan kledij ingezameld werd; kledij die door Oxfam verdeeld wordt over diverse projecten in het binnen- en buitenland.
Start to… ontspullen?
Hoe zetten we dit duurzaam consumeren nu om in de praktijk, en waar moeten we vooral rekening mee houden? Het is niet nodig om massaal te ontspullen, al is het een goed idee om eens in je kledingkast, de voorraadkasten of op zolder te duiken. Op deze manier zal je niet alleen ontdekken dat je zoveel meer in huis hebt dan je werkelijk gebruikt, maar ben je bij een volgend winkelbezoek ook meer bewust van wat je koopt. “Denk in de eerste plaats aan wat je echt nodig hebt, en wat een folieke is”, vertelt Belinda Torres Leclercq. “Dit zijn vragen die je jezelf kan stellen in de supermarkt of eender welke andere winkel. Bewust niet kopen kan een daadkrachtige en pacifistische oplossing zijn voor het kopen om te kopen probleem. Maar beslis je om tot een aankoop over te gaan, check dan zeker of er duurzame alternatieven van het product te vinden zijn.”
Duurzaamheidscheck
In hoeverre het product dat je koopt ook echt duurzaam is, is maar de vraag. “Duurzaamheid is een veelzijdig begrip dat betrekking heeft op de klimaatimpact van onze boetieks, de arbeidsomstandigheden in de supply chain, de kwaliteit en levensduur van onze
kledij, inclusief het circulaire gebruik ervan.”, aldus Liesbet. Het beste dat je als consument kan doen bij de aankoop van kledij, is kijken naar de kwaliteit en of het gemaakt is van natuurlijke grondstoffen, nagaan waar en hoe het geproduceerd is, en welk onafhankelijk en erkend eco-label wordt gebruikt. “De klant moet voor deze check beroep kunnen doen op transparante en eerlijke communicatie over de inspanningen op vlak van duurzaamheid.”
Ook Belinda vult aan: “Bepaalde categorieën zoals fairtrade en bio hebben certificaten die streng gecontroleerd worden. Daaraan kan je duurzame producten al herkennen. Maar er zijn ook veel shady logo’s in de omloop. Daarom aanvaardt Oxfam niet zomaar elk fairtrade label, en werken we enkel met systemen die voldoen aan de hoogste eisen.”
‘Stoppen met shoppen’ kan dus niet zomaar, wel moeten we ons veel bewuster zijn van wat we in ons winkelmandje gooien. Consuminderen is geen rocket science. Onderzoek doen naar de achtergrond van een product, kiezen voor betere kwaliteit en tweedehands helpt ons al een hele stap vooruit.