IT

AI en IT-outsourcing: steeds meer synergie

december 18, 2024
door Hannes Dedeurwaerder

Vooral de doorbraak van ChatGPT heeft het grote publiek kennis laten maken met de mogelijkheden van (generatieve) AI. Maar dat is uiteraard slechts een fractie van wat het vermag. Ook op IT-outsourcing heeft artificiële intelligentie namelijk grote invloed.  

“Kunstmatige intelligentie heeft een revolutionaire invloed gehad op vele industrieën, waaronder dus ook de wereld van IT-outsourcing”, aldus Derk-Jan Boon aan, Chief Technology Officer bij TTNL, een IT-partner in strategische data-oplossingen die actief is in Noord-Europa. “AI verandert met name de manier waarop bedrijven hun IT-functies benaderen en beheren.” 

 Dat AI van goudwaarde kan zijn voor IT-diensten, blijkt uit de cijfers. “Niet alleen onze eigen ervaring, maar ook academisch onderzoek heeft aangetoond dat nieuwe tools zoals coding assistants tot 40 procent efficiëntiewinst kunnen opleveren voor softwareontwikkelaars”, aldus Jan Van Looy, Specialist Leader (Gen)AI bij Deloitte. “Dat betekent dat die ontwikkelaars veel meer kunnen opleveren zonder dat hun jobkwaliteit er op achteruitgaat.” 

Productiviteitswinst 

 Maar wat houdt dit nu in naar IT-outsourcing toe? “Vooral dat je als bedrijf intern meer zelf kan doen”, duidt Jan Van Looy.” Als je een IT-team hebt, kan je bijvoorbeeld sneller tot eerste proof-of-concepts komen en zo veel sneller schakelen – ook met een klein team. Tegelijkertijd bestaat er ook efficiëntiewinst voor outsourcing-partijen die meer output kunnen leveren binnen de voorziene tijd. Dat is een grote winst, zeker wanneer er met fixed price contracten wordt gewerkt.  

 “Dé focus van AI ligt vandaag op de productiviteitswinst. Programmeercode automatisch testen en evalueren staat vandaag nog in zijn kinderschoenen, maar dat zal op termijn veranderen.” 

 Of er dan voor een consultancybedrijf als Deloitte geen gevaar is dat binnen pakweg vijf jaar niemand nog programmeercode schrijft? “Wij zien dat eerder als een kans dan als een probleem. Als consultants proberen wij vooral oplossingen te bieden. Wanneer daarbinnen het aandeel programmeercode schrijven vermindert, biedt dat ons meer tijd om na te denken over strategie, architectuur, om te praten met eindgebruikers enzovoort.” 

“Ik zie de synergie tussen AI en IT-outsourcing alleen maar groter worden.“

— Derk-Jan Boon, Chief Technology Officer bij TTNL

Proactieve maatregelen 

Derk-Jan Boon somt enkele manieren op waarop AI invloed heeft op IT-outsourcing. “Met de opkomst van AI-gestuurde systemen is het nu mogelijk om talloze routinematige en repetitieve taken te automatiseren die traditioneel door IT-personeel werden uitgevoerd. Verder introduceert kunstmatige intelligentie geavanceerde algoritmen en machine learning-modellen die de efficiëntie en productiviteit van IT-processen verbeteren. Zo kan AI helpen bij het voorspellen van mogelijke systeemfouten of beveiligingsrisico’s, waardoor proactieve maatregelen kunnen worden genomen om problemen te voorkomen voordat ze zich voordoen.” 

AI maakt ook nieuwe samenwerkingsmodellen mogelijk binnen de IT-outsourcingindustrie. “Traditioneel zouden bedrijven volledige teams van IT-professionals inhuren”, gaat hij verder. “Met AI is het nu mogelijk om naadloos samen te werken met virtuele assistenten en bots, wat leidt tot snellere projectimplementaties en verbeterde dienstverlening.” 

Of de CTO dan ook nog even een blik op de toekomst durft werpen. “Dan zie ik de synergie tussen AI en IT-outsourcing alleen maar groter worden. Dit zal wellicht nieuwe innovaties en kansen stimuleren die de industrie opnieuw zullen definiëren. Bedrijven die proactief zijn in het omarmen van AI in hun IT-outsourcingstrategieën zullen waarschijnlijk profiteren van concurrentievoordelen, verbeterde operationele efficiëntie en verhoogde bedrijfswaarde.” 

Vorig artikel
Volgend artikel